طراحی و ساخت لوگو برای شرکت یا کسب و کارمان می تواند فرآیند طولانی و گاها هزینه بری داشته باشد به همین دلیل ما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید از این موضوع اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم پروژه طراحی لوگو شرکت خود را با موفقیت به پایان برسانیم. برای این کار لازم است که تفاوت محسوس لوگو و برند را درک کنیم و کمی هم در سبک های طراحی لوگو و روانشناسی رنگ آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم یک طراح خوب و حرفه ای برای انجام دادن این کار استخدام کنیم. که ما در این مقاله تمام این موارد را مفصل توضیح داده ایم بنابراین آنچه که در این مقاله به آن اشاره می کنیم عبارتند از:

فهرست عناوین مقاله

  • لوگو چیست؟
  • شناخت لوگو‌ها
  • لوگوها و برندها
  • قوانین ساخت لوگو موارد مورد ملاحظه
  • رنگ‌های یک رنگین کمان
  • اهمیت تایپوگرافی
  • اجتناب از ساخت لوگوهای زشت برند به عنوان پشتوانه ای برای لوگو
  • برند شما، لوگو شما، داستان شما

 

بر اساس تحقیقی که در میان کودکان پیش دبستانی که قادر به خواندن و نوشتن نبودند صورت گرفته است، اغلب آن‌ها توانسته‌اند به خوبی لوگو مربوط به هر برند را شناسایی کنند.

ABC NEWS

 

لوگو چیست؟

شما به عنوان یک کسب و کار جدید نیازمند این هستید تا به دنیای دیجیتال امروز  توجه‌ کافی را داشته باشید و تلاش کنید تا برندی قوی و ماندگار تاسیس کنید. پس از تولید محصول اولین کاری که باید انجام گیرد، طراحی یک لوگوی مناسب برای آن برند می‌باشد. لوگو، نشان، علامت تجاری و یا سمبل، تفاوتی ندارد که آن را چه می‌نامیم، آن چه اهمیت دارد آن است که این تصویری از چهره برند شما محسوب می‌شود. بنابراین، یادگیری هر آنچه به ساخت لوگو مربوط می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

لوگو تصویری است ساخته شده و به منظور هویت بخشیدن به یک سازمان می‌باشد. لوگوها نشان دهنده‌ی نماد برندها و یا هویت‌های سازمانی می باشد.

Six Revisions

 

لوگو چیست اهمیت تعریف لوگو در ساخت لوگو ی شرکتی

 

شناخت لوگوها برای ساخت لوگو

پیش از آنکه به بیان جزئیات چیستی لوگو بپردازیم، این نکته اهمیت دارد که بدانیم یک لوگو چگونه باید مورد استفاده قرار بگیرد. وظیفه‌ی یک لوگو نشان دادن چیستی هویت یک کسب و کار به کمک استفاده از سمبل، امضا و یا علامتی به خصوص می‌باشد. ضرورتی وجود ندارد تا یک لوگو نوع کاری که آن برند خاص انجام می‌دهد را توصیف کند، اما این نکته اهمیت دارد که یک لوگو باید قادر  باشد تا داستان یک برند و یا سازمان را به خوبی نمایش دهد. کار یک لوگو این نیست که محصولات برند را به فروش برساند، بلکه یک لوگو وظیفه دارد تا اعتماد مخاطبان را به آن برند خاص جلب کند تا ترغیب شوند از محصولات و یا خدمات آن‌ها استفاده نمایند.

 

لوگوها قصد دارند تا تبدیل به چهره‌ برندهایی شوند که از آن‌ها استفاده می‌کنند. برندها با بهره جستن از رنگ ها، فونت ها و تصاویر به خصوص، اطلاعات حیاتی برای کسب و کار خود را به گونه‌ای فراهم می‌کنند تا هویتی منحصر به فرد داشته باشند. لوگوها راه‌های کوتاه شده‌ای برای اشاره به شرکت‌هایی خاص در تبلیغات و بازاریابی محصولات به شمار می‌روند. لوگوها ویژگی‌های بصری کلیدی مختلف یک پروژه تبلیغاتی نظیر فونت، رنگ‌ها و کلیت طراحی را تعیین می‌کنند.

 

اهمیت داشتن یک لوگو قدرتمند

Jacob Cass درباره‌ی استفاده از لوگوها توضیح خوبی را ارائه می‌دهد، او می‌گوید: به لوگوها همانند انسان‌ها بنگرید، ما انسان‌ها ترجیح می‌دهیم که به اسم خود صدا زده شویم تا اینکه به کمک یک عبارت توصیفی گیج کننده و فراموش شدنی همانند پسری که همیشه لباس صورتی بر تن دارد، به ما اشاره شود، بنابراین می‌توان گفت که لوگوها نباید توصیف کننده این باشند که آن کسب و کار خاص دقیقا چه کاری انجام می‌دهد، بلکه باید هویتی ایجاد کند که قابل شناسایی و ماندگار در ذهن باشند.

 

تولید مختوا برای مخاطب هدف درستتوضیح بالا به خوبی مشخص می‌کند که چرا داشتن یک لوگو قدرتمند دارای اهمیت بسیار می‌باشد. زمانی که شما شخصی را آن قدر نمی‌شناسید تا او را به اسم خودش صدا بزنید، سعی می‌کنید تا او را با عبارت توصیفی فراموش شدنی همچون پسری که همیشه لباس صورتی بر تن دارد و یا دختری که همیشه روی صندلی جلویی می‌نشیند صدا بزنید.  یک لوگو تصویری را از برند شما ارائه می‌دهد تا زمانی که مردم لوگو برند شما را، مشاهده می‌کنند، برقراری ارتباط با برند شما را آغاز نمایند. ناگهان، عبارت توصیفی پسری که لباس صورتی بر تن دارد تبدیل به اسم استیو می‌شود. همان گونه که علامت تیک ما را به یاد برند نایک و یا حرف M طلایی ما را به یاد رستوران های زنجیره ای مک دونالد می اندازد.

 

لوگوها و برندها

حال زمان این فرا رسیده است که از برندها و لوگوها سخن گفته و به ارتباط آن‌ها با یکدیگر بپردازیم، چرا که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  • برند شما نشان دهنده‌ی داستان کسب و کار شما و هر آنچه مربوط به آن است می‌باشد.
  • لوگو شما تصویری است که هویت کسب و کار شما را نمایش می‌دهد.

بنابراین، به سادگی می‌توان به این نتیجه رسید که لوگو شما چهره‌ی کسب و کارتان به حساب می‌آید، در حالی که برند شما شخصیت کسب و کارتان می‌باشد. اما پیش از آنکه به ساخت لوگو خود بپردازید، شما ابتدا باید درک کنید که پیام اصلی برند شما چیست، چرا که این چیزی است که لوگو شما به پشتوانه‌ی آن می‌تواند موجودیت خود را داشته باشد. پاسخ به این سوال‌ها که ایده‌ی اصلی و ثابت کسب و کار شما چه چیزی است، اعتقاد شرکت شما چیست و برای چه هدفی این شرکت تاسیس شده است می‌تواند بسیار کمک کننده واقع شود. در بخش‌های بعدی این مقاله مطالعه خواهید کرد که چه زمان باید طراحی لوگو را شروع کرد و برای این کار چه باید کرد. تا به اینجا، این نکته را به خاطر بسپارید که یک لوگو باید بر اساس پیام اصلی آن برند طراحی گردد.

 

ساخت یک لوگو باید بر اساس پیام اصلی آن برند باشد.

 

فرهنگ لغات

لغتنامه Webster تعریف بسیار مناسبی برای لغت لوگو ارائه داده که اهمیت ساخت لوگو را به خوبی نشان می‌دهد. بر طبق تعریف این لغتنامه، لوگوی یک شرکت آن چیزی است که در تمامی جهان پس از مشاهده شدن بلافاصله یادآور آن برند خاص می‌باشد. این تعریف شاید بسیار ساده به نظر برسد اما به خوبی گویای اهمیت و قدرت یک لوگو است. کمپانی ها به کمک لوگوها شناخته شده و هویت پیدا می‌کنند، چرا که یک لوگو نخستین چیزی است که مردم به واسطه‌ی آن با کمپانی شما ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین برای موفقیت در جلب نظر مردم باید لوگو شرکت خود را به درستی انتخاب نمایید.

 

ما در زمانه‌ای به سر می‌بریم که هر صاحب کسب و کاری نیازمند یک وب‌سایت برای حمایت از شرکت، محصولات و یا خدمات خود می‌باشد. بنابراین، تقاضا برای داشتن یک لوگوی در سطح بالا و با کیفیت بسیار است. به طور عمومی یک لوگو به هدف یادآوری فوری تجارت و یا محصول مخصوص به یک کمپانی خاص و شناخت یک برند در نزد عموم مردم به کار برده می‌شود. این نکته قابل توجه است که معمولا کسب و کارهای کوچک نسبت به طراحی و ساخت لوگو عجولانه عمل کرده و دقت کافی را در انتخاب اندازه‌ی مناسب، موقعیت قرارگیری و موادی که در محیط طرح به کار گرفته می‌شود، به خرج نمی‌دهند و در نتیجه آسیب جدی به جلوه بصری طرح خود وارد می‌نمایند.

 

از این کار اجتناب کنید!

از بازسازی لوگو‌های مختلف برای برند خود و یا شباهت دادن طرح لوگو خود به لوگوهای دیگر اجتناب کنید. توجه داشته باشید که لوگو شما معرف برند شما می‌باشد، سعی کنید تا لوگو شما در عین سادگی درجه یک و منحصر به فرد به نظر برسد. از لوگو ها در تمامی قسمت‌های مربوط به مکاتبات تجاری استفاده نمایید، آن را به طور برجسته در کارت‌های ویزیت خود نمایش دهید، مطمئن شوید تا در تمامی انواع تبلیغات خود از آن استفاده کنید و هزاران راه دیگر وجود دارد که شما قادر هستید تا از لوگو خود استفاده کرده و برند خود را به شهرت برسانید. یک کمپانی می‌تواند به کمک لوگو خود چهره‌ای متمایز در میان جمعیت کسب و کارهای دیگر ایجاد نماید، در صنف خود رهبری کرده و به عنوان برندی قدرتمند و پیش رو شناخته شود.

 

از ساخت لوگو خود شبیه به لوگوهای معروف خودداری کنید

 

در میان ۱۰۰ برند برتر جهان، ۹۵ درصد از آن‌ها از یک یا دو رنگ در لوگو خود استفاده می‌کنند.

DESIGN BUDDY

 

قوانین ساخت لوگو موارد مورد ملاحظه

اولین ایده‌ی شما هرگز بهترین ایده‌ی شما نیست. از ابتدا بزرگ بیاندیشید، این کار به برند شما پتانسیل بیشتری برای باقی ماندن در دراز مدت می‌دهد. تسخیر قلب‌ها و ذهن‌های مخاطبان به واسطه‌ی ساخت یک لوگو به یاد ماندنی، می‌تواند سبب برقراری ارتباط مردم با برند شما شده و آوازه‌ی کسب و کار شما را بر سر زبان‌ها بیاندازد. هویت‌ها بیشتر به سمتی می‌روند که کمتر تحت اللفظی بوده و بیشتر به دنبال برقراری ارتباط احساسی باشند. مثال مناسب در این رابطه شرکت اپل می‌باشد که درهای خود را بر روی تولید و توسعه محصولات گوناگون گشوده است، درست به این علت که مردم از آنچه این برند به خاطر آن بر روی پاهای خود استوار ایستاده، با علاقه‌ی زیاد طرفداری می‌کنند.

 

تمامی برند‌های موفق کار خود را با داشتن یک لوگو آغاز نموده‌اند. لوگو شرکت اپل نشان دهنده‌ی کامپیوتر و تکنولوژی نیست، بلکه این لوگو تجسمی از محصولات ظریف و شیکی می‌باشد که شاید ارزان قیمت نباشند، اما در صنعت خود بهترین محسوب می‌شود. لوگو‌های موفق مخاطبان خود را به کمک یک میان‌بر ذهنی ساده آماده می‌سازند تا به سرعت و به راحتی تشخیص دهند که این نشان به چه کسب و کاری تعلق دارد، طبیعی است که به کار بردن طرحی بیش از حد پیچیده، تشخیص را برای مخاطب سخت کرده و از موفق عمل کردن لوگو جلوگیری می‌کند. ایجاد یک نمایش بصری تاثیر گذار که معرف برند شما است، نیازمند دانشی فراتر از طراحی گرافیک می‌باشد. همانند هر خط کاری که نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های گوناگون است، ساخت لوگو نیز نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های عملی، تجربیات و اطلاعات مربوطه می‌باشد.

 

طراحی اولیه یک نیاز است

طراحی اولیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر طراحی به حساب می‌آید، پریدن پشت سیستم کامپیوتر و به سرعت اقدام به طراحی، تنها خلاقیت شما را محدود کرده و زمان شما را گرفته تا نهایتا یک طرح نه چندان قوی ایجاد نمایید. زمانی که در ابتدا شروع به زدن طرح‌های اولیه می‌کنید، در حقیقت به خلاقیت خود امکان داشتن آزادی بیشتری داده‌اید و این امر سبب می‌گردد تا بیش از یک ایده به ذهن شما خطور کند، که شاید در زمان نه چندان زیادی کاغذ‌های شما پر شود. حال زمان این فرا رسیده است که برای انجام اصلاحات روی ایده‌های خود از کامپیوتر استفاده نمایید.

 

بهترین حالت زمانی است که شما در حدود بیست تا سی طرح اولیه زده باشید و سپس آن‌ها را در شاخه‌های مختلفی از ایده‌ها طبقه بندی کنید. حتی اگر در نهایت هیچ یک از آن‌ها به کار شما نیامد، باید از ابتدا شروع کرده و این مراحل را طی کنید تا در نهایت بهترین ایده‌ی ممکن را پیدا نمایید. یک طراح موثر و ماهر برای این مرحله نسبت به مراحل دیگر زمان بیشتری را اختصاص داده و صرف می‌کند.

طراحی اولیه در هنام ساخت لوگو مهم است

 

آن را به طرز دیوانه واری ساده نگه دارید

بهترین روش برای ارائه‌ی توضیحات قوانین مربوط به ساخت لوگو این است که این توضیحات را در قالب یک مثال برای شما عنوان کنیم. به لوگو شرکت نایک فکر کنید، بیانگر این مطلب است که لوگو ساده‌تر، لوگوی قابل تشخیص‌تری خواهد بود. لوگو نایک با بهره جستن از تنها یک علامت، یکی از ساده‌ترین لوگوهای طراحی به شمار می‌آید که در عین سادگی معانی زیادی را با خود به همراه دارد و در تمامی نقاط جهان به خوبی شناخته شده است. اطمینان حاصل کنید که پیرو این سادگی خواهید بود و از همان طراحی اولیه گرفته تا رسیدن به طرح نهایی همواره به این موضوع توجه داشته باشید که تنها عناصر ضروری را در اثر خود آورده و از پرداختن به جزئیات اجتناب کنید.

 

رنگ های هوشمندانه

زمانی که تئوری رنگ‌ها پیچیده می‌شود، پیدا کردن رنگ‌های اصلی‌ یکی از چالش‌های بزرگ برای برند شما محسوب می‌شود. توجه به نکات پایه‌ای و اساسی زیر در رابطه با این امر ضروری است:

  • از رنگ‌های بسیار روشنی که به سختی با چشم دیده می‌شوند استفاده نکنید.
  • از رنگ‌های نئونی و تابناک استفاده نکنید، زیرا این رنگ‌ها در اندازه‌های کوچک دیده نمی‌شوند.
  • در ابتدا لوگو خود را به صورت سیاه و سفید طراحی کرده و سپس رنگ‌های مناسب را برای طرح خود انتخاب نمایید. معمولا طرح لوگو به صورت سیاه و سفید جلوه‌ی بصری زیبایی ندارد.
  • به خاطر داشته باشید که هر یک از رنگ‌ها معنا‌ها و احساسات مخصوص به خود را دارند، بنابراین با علم به این قضیه، رنگ‌های مناسب با شخصیت کسب و کار خود را برگزینید.

 

مسائل مربوط به تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی از مسائل قابل توجه‌ای است که می‌تواند موجب موفقیت و یا شکست یک طرح لوگو گردد. یک طراح لوگو برای انتخاب فونت مناسب برای طرح خود نیاز دارد تا حداقل دوازده فونت مختلف را دیده و مواردی همچون سایز، فاصله‌گذاری و وزن هر یک از این حروف را بررسی نماید. طرح حروف همانند سایر عناصر لوگو باید مناسب با شخصیت کسب و کار و نوع برند شما باشد. اگر شما به طور جدی قصد دارید تا برند خود را از سایر برند‌ها متمایز کرده و منحصر به فرد باشید و در راستای تحقق این امر می‌خواهید تا فونت ویژه‌ای منحصر به خود سفارش دهید می‌توانید به مثال‌های خوبی در این زمینه همچون نوع فونت به کار رفته در برند‌هایی همچون دیجیکالا، کوکاکولا، مکتبخونه، برنامه خندوانه و توییتر توجه نمایید.

 

اهمیت دقت به تایپوگرافی در ساخت لوگو

 

در به کار گیری افکت‌ها خود را به زحمت نیاندازید.

نرم افزار‌های گرافیکی قدرتمندی همچون ادوبی فتوشاپ و یا ادوبی ایلوستریتور در ارائه و پیشنهاد فیلترها و افکت‌های مناسب، ابزارهای قدرتمندی دارند اما لوگو شما نباید وابسته به این المان‌ها بوده و باید بدون افکت‌هایی نظیر “دراپ شدو” و یا “گرادینت” هم طرحی کامل و قدرتمند جلوه کند. در هر صورت این امکان وجود دارد تا از این افکت‌ها استفاده نماییم اما ضرورتی در کار نیست و تنها اگر این افکت‌ها در بهبود کیفیت اثر نقش داشت می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

 

بین عناصر طرح تعادل ایجاد کنید

ذهن ما به طور طبیعی از مشاهده تعادل لذت می‌برد، بنابراین این موضوع اهمیت دارد که ما قادر باشیم تا میان تمامی اعضا و عناصر یک لوگو تعادل لازم را بر قرار کنیم. در زیر چند نکته کمک‌کننده مربوط به این موضوع آورده شده است:

  • با اندازه و وزن خطوط تمامی اشکال گرافیکی و طرح حروف بازی کنید تا به تعادل مطلوب دست یابید.
  • تلاش کنید تا طرح شما در کادر مربعی قرار گیرد چرا که شما می خواهید از یک لوگو در مقیاس های مختلف، به عنوان مثال برای یک وب سایت، پوستر و یا بر روی یک پاکت نامه استفاده نمایید.

گاهی برای برخی طرح‌های خاص ممکن است قوانین شکسته شود اما همیشه به خاطر داشته باشید که شما لوگو خود را برای عامه مردم طراحی می‌کنید و نه فقط برای متخصصین هنر، بنابراین سعی داشته باشید تا طرحی متعادل ایجاد کنید.

 

منحصر به فرد باشید

آخرین قانون از طراحی یک لوگو تاثیرگذار، قانونی بسیار ساده است. از کار دیگر طراحان تقلید نکنید، آنالیز رقبا و مشاهده آثار برخی از آن‌ها برای الهام گرفتن اشتباه نیست، اما تقلید از طرح فرد دیگر، برای کار شما بسیار آسیب رسان خواهد بود. منحصر به فرد بودن هرگز به این معنا نیست که در طرح خود از کلیپ آرت‌ها و یا استوک‌ها استفاده کنید، بلکه به عنوان یک طراح باید سبک مخصوص به خود را داشته باشید.

 

 ۶۳ درصد از برندهای مطرح جهان از فونت SANS  در لوگوهای خود استفاده کردند. ۲۱ درصد از این برندهااز فونت HELVETICA استفاده کردند.

TASTY PLACEMENT

 

 

نکات قابل ملاحظه در روانشناسی طراحی

مغز ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که به رنگ‌ها پاسخ می‌دهد. آن‌ها تفکرات و احساسات ما را شکل می‌دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته تاثیر رنگ‌ها بیشتر از تنها یک حالت می‌باشد. رنگ‌ها این توانایی را دارند تا عادت‌های خرید ما را تغییر دهند. شاید عجیب به نظر برسد اما این امر حقیقت دارد که انتخاب یک رنگ مناسب می‌تواند شانس شناخته شدن برند شما را تا ۸۰ درصد افزایش دهد و به طور مستقیم سبب جلب اطمینان بیشتر مشتریان شما گردد.

 

هر رنگ محض، بدون افزودن هیچ معنایی و فارغ از هر فرم مشخص، می‌تواند با روح انسان در هزاران راه مختلف سخن بگوید.

اسکار وایلد

 

یکی از موارد مهمی که طراحان باید دانش کافی نسبت به آن داشته باشند و قادر باشند تا از آن به خوبی استفاده کنند تئوری رنگ‌ها می‌باشد. رنگ‌ها گونه‌ی غیر کلامی ارتباطات می‌باشند که می‌توانند به وضوح از پیامی صحبت به عمل آورند. رنگ‌ها می‌توانند حالتی را به وجود بیاورند که به واسطه‌ی آن احساس انتقال یابد و یا فرد ترغیب به انجام واکنشی خاص از خود در قبال آن شود. زمانی که پالت رنگ مناسبی را انتخاب کرده باشیم، قادر خواهیم بود تا داستان برندخود را با قدرت بیشتری بیان کنیم.

 

روانشناسی رنگها در ساخت و طراحی لوگو

 

رنگ و تایپوگرافی در کنار هم

رنگ تنها فاکتور مهم در بیان داستان برند شما در یک لوگو نمی‌باشد، انتخاب تایپوگرافی مناسب برای طرح لوگو نیز از عوامل بسیار مهم به شمار می‌آید. تایپوگرافی را می‌توان تصویر سازی حروف تعریف کرد. هر طرح حروفی می‌تواند حامل معنای متفاوتی باشد، به تصویر زیر که در آن یک کلمه مشخص با ۲۰ نوع مختلف از طرح حروف نوشته شده است، توجه نمایید. بنابراین، رنگ‌ها، تایپوگرافی و هویت بخشی همگی دست به دست هم می‌دهند تا لوگو شما را بسازند.

 

رنگ‌های یک رنگین کمان

اجازه دهید از رنگ‌ها شروع کنیم، درست از زمانی که، مغر ما برای پاسخ به رنگ‌هایی که دریافت می‌کند قابلیت این را داشته باشد تا به طور ناخودآگاه، پیامی را دریافت کند. ما بر اساس رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی ماشین خود را از حرکت باز می‌داریم و با سبز شدن همان چراغ مجددا شروع به حرکت می‌کنیم ما گاهی از طریق رنگ‌ها علامت خطر و یا امنیت دریافت می‌کنیم. بنابراین، رنگ‌ها در زندگی روزمره‌ی ما نقش مهمی ایفا می‌کنند و ما باید آن‌ها را به خوبی شناخته و هر یک از آن‌ها را به درستی انتخاب نماییم. اگر یک تصویر گویای هزاران لغت می‌باشد، یک تصویر با رنگ‌های معنا‌دار و قابل درک میلیون‌ها برابر ارزشمند‌تر بوده و در حافظه ماندگارتر خواهد شد. در این زمینه تحقیقات و آزمایش‌های فراوانی صورت گرفته‌شده است. در این بخش به معنای چند رنگ به طور مثال اشاره می‌کنیم:

 

قرمز

رنگ تندی که قادر است احساسات شدیدی از جنگ و خونریزی گرفته تا شور و عشق را ایجاد کند. در ساخت لوگو از این رنگ برای جلب توجه مردم استفاده می‌شود، همچنین رنگ قرمز به دلیل بالا بردن فشار خون می‌تواند حس گرسنگی را به بیننده‌های خود القا کند.

 

آبی

رنگ آرام بخشی است که می‌تواند تصاویری از قدرت، موفقیت و امنیت را در ذهن ما تداعی کند. اکثر مردم معتقدند که حداقل یک بار در طول زندگی خود به یکی از طیف‌های رنگ آبی علاقه پیدا کرده‌اند. این رنگ یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در ساخت لوگو محسوب می‌شود و می‌توان بیش از ۵۰۰ لوگو دولتی و یا پزشکی موفق که از این رنگ بهره برده‌اند را نام برد.

 

سبز

رنگ سبز نشانی از زندگی و نو‌شدن می‌باشد، رنگی آرام بخش و تسکین دهنده به شمار می‌آید، با این وجود می‌تواند نشانی از حسادت و بی‌تجربگی نیز به حساب آید. معمولا این رنگ در لوگو کمپانی‌هایی دیده می‌شود که قصد دارند خود را دوستدار محیط زیست نشان دهند.

 

قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای نشانی از طبیعت و استفاده می‌باشد. این رنگ در لوگو‌هایی به کار می‌رود که مربوط به ساخت و ساز می‌باشد و سادگی، گرما و طبیعی بودن را در ذهن انسان متبادر می‌کند.

 

سیاه

رنگ سیاه سمبلی از شیطان و یا هر چیز مخاطره انگیزی می‌باشد، نزد مردم به عنوان مقیاسی از قدرت شهرت دارد. این رنگ در لوگو های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اهمیت تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر طراحی و ترتیب دادن حروف در راستای ساخت یک کلمه می‌باشد. براساس وزن، پهنا و ارتفاع، یک حرف نیاز پیدا می‌کند تا حس خاصی را انتقال دهد. به عنوان مثال یک حرف ضخیم با serif فونت در بالا سمت راست، نزدیک به حروف دیگر حس کلاستروفوبیا را انتقال داده و خوانا نیز نخواهد بود. درست بر عکس آن یک حرف نازک از فونت  serifبا فاصله یکسان قرار گرفته در کنار سایر حروف روان‌تر بوده و خوانا تر دیده می‌شود. استیو جابز که به قدرت تایپوگرافی پی برده بود، عادت پیدا کرده بود تا بین کامپیوتر‌های مکینتاش خود با تولید سیستمی که همان فونت‌هایی که در صفحه زیاد صورت می‌گیرد و القا کننده‌ی احساساتی نظیر سنت، احترام و راحتی می‌باشد.

 

چگونه یک لوگوتایپ خوب طراحی کنیم؟

در اینجا این پرسشی که مطرح می شود این است که چگونه یک طرح حروف خوب برای لوگو خود طراحی کنید؟ با وجود حضور بیش از ۴۵۰۰۰ فونتی که در بازار موجود می‌باشد، این سوال همچنان به قوت خود باقی مانده است. با وجود اینکه تایپوگرافی موضوع پیچیده‌ای به شمار می‌آید، اما فهمیدن برخی محتواها و قوانین ساده‌ی آن امکان پذیر می‌باشد و کمک خواهد کرد تا یک طرح گرافیکی موفق‌تر عمل نماید. در اینجا برخی نکات مهم که توجه به آن‌ها در زمان طراحی لوگو نوشتاری به شما پیشنهاد داده می‌شود، آورده شده است:

  1. اندازه گیری: اندازه‌گیری پهنای متن شما دارای اهمیت می‌باشد، اگر پهنا خیلی زیاد باشد معمولا برای بیننده دشوار است تا با چشم‌هایش از خطی به خط دیگر برود و اگر زیادی باریک باشد، حرکت چشم‌های او بیش از اندازه خواهد بود.
  2. نقشه افزایش سایز فونت: فراموش نکنید و اطمینان حاصل کنید که قالب حروف شما به درستی مقیاس‌بندی شده باشند تا زمانی که سایز فونت‌ها را افزایش می‌دهیم مشکلی ایجاد نشود.
  3. استفاده صحیح از فضا‌های خالی: منظور از فضاهای خالی، فضاهای بین عناصری مانند بدنه‌ی متن، ستون‌ها و … به طرح خود به اندازه‌ی کافی فضای خالی بدهید، این کار باعث می‌شود تا تعادل در طرح بیشتر برقرار گردد.
  4. سازگاری: سازگاری و قابلیت انطباق پذیری، ترکیبی کلیدی برای موفقیت در داشتن یک تایپوگرافی خوب و متناسب با برند شما می‌باشد.

سخن درباره‌ی تایپوگرافی بسیار است، و تایپوگرافی هنر و مهارتی به شمار می‌آید که برای تخصص یافتن در آن نیاز به سپری کردن زمان بسیاری می‌باشد. اما فراموش نکنید که این هنر می تواند یکی از عناصر مهم سازنده‌ی طرح شما به حساب آید.

 

محبوب‌ترین فونت‌ها از نظر طراحان

 

طراحی مجدد لوگو پپسی در سال ۲۰۰۸  توسط گروه آرنل یک میلیون دلار هزینه در برداشته است.

STOCKLOGOS

 

اجتناب از ساخت لوگوهای زشت برند به عنوان پشتوانه ای برای لوگو

آسان‌ترین راه تشخیص یک کمپانی و متمایز قرار دادن آن نسبت به سایر کمپانی‌ها، لوگوی آن می‌باشد. اما زمانی که کمپانی‌ها لوگو‌هایی با طرح زشت به مخاطبان خود ارائه می‌دهند، شما آن‌ها را با تمامی نقاط منفی‌شان تشخیص خواهید داد. بنابراین زمانی که به طور آنلاین به دنبال طراحی می‌گردید که تنها با پرداخت مبلغ ۵ دلار برای شرکت شما لوگو طراحی کند، این نکته را در نظر داشته باشید که طرح نهایی لوگو شما چه از آب در خواهد آمد و این لوگو چه تاثیری بر روی برند شما و مشتریان شما خواهد گذاشت. اگر با وجود توجه و رعایت نکاتی که در بخش‌های قبل‌تر این مقاله آمده بود، همچنان لوگو بی‌کیفیت و نه‌چندان زیبایی دارید بهتر  است به چند نکته‌ای که در ادامه این بخش قرار است به شما خاطر نشان کنیم دقت نمایید.

 

 Miami Marlins تلاش به اصلاح لوگو قدیمی خود نمود، این لوگو جدید، شروعی برای فصل فاجعه بار آن‌ها در سال ۲۰۱۲ برای این تیم بیسبال شمار می‌آید.

 

لوگو شما بازتابی از خود شماست

دست از اصلاح لوگو خود بر‌دارید، اگر لوگو شما قدیمی و مرده است، این بدان معناست که دیدگاه شما نیز قدیمی است و به روز نشده است. اگر لوگو شما زشت و نامربوط می‌باشد، دیدگاه شما نیز زشت و نامربوط است. زمانی که مشتری‌ها قرار باشد تا لوگو شما را نقد کنند، تمرکز اصلی خود را بر روی احساسی که از لوگو شما دریافت می‌کنند، قرار می‌دهند. بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که لوگو شما احساس خوبی را به مخاطب انتقال دهد، فرقی نمی‌کند کیفیت محصول شما چگونه باشد، اگر لوگو شما زشت باشد اولین تاثیری که مخاطب از برند شما دریافت می‌کند بد خواهد بود و ارتباط او با شما قطع خواهد شد.

 

ساخت لوگو خود را به دست یک فرد آماتور نسپارید

پسر یا برادر ۱۹ ساله‌ی شما که دو کلاس فوق برنامه طراحی گرافیک سپری می کند. شاید از نظر شما او آماده‌ی طراحی است بنابراین از او درخواست می‌کنید تا در ازاء ۵۰ هزار تومان وظیفه ساخت لوگو شرکت شما را بر عهده بگیرد. دست از این کار  بردارید، شما کسب و کاری حرفه‌ای به وجود آورده‌اید و نیاز به استخدام یک طراح حرفه‌ای برای نمایش کار خود نیز دارید. در زیر چند دلیل که لوگو شما را مبتدیانه جلوه می‌دهد، آورده شده است. همه‌ی این دلایل می‌تواند موجب شکست شما در برندسازی شود، چرا که اگر لوگو شما مبتدیانه به نظر رسد، کسب و کار شما هم نه چندان حرفه‌ای به نظر خواهد رسید.

  • شما قصد دارید تا برای خرج نکردن پول خود، وظیفه ساخت لوگو را خود بر عهده بگیرید.
  • شما دوست و آشنایی دارید که کمی با نرم افزار فتوشاپ آشنایی دارد پس همین امر کافی است تا کار را به دست او بسپارید.
  • شما از شرکت‌های آنلاین که لوگو‌های ارزانی را به شما می‌فروشند، استفاده می کنید.

 

مقیاس حروف را مناسب انتخاب کنید

نیازی نیست تا در لوگو شما از حروفی با سایز ۷۲ استفاده شود، همان اندازه‌ای که ما بتوانیم نوشته را دیده و بخوانیم اندازه‌ی طلایی محسوب می‌شود. اگر فونت را بیش از اندازه بزرگ بگیریم شباهت به این دارد که تابلویی به دست گرفته و به سمت مردم فریاد می‌زنید که من را بخوان، مطمئنا این امر تاثیر خوبی به همراه نخواهد داشت. زمانی که شما طرح خوبی برای لوگوی خود داشته باشید، نیازی به فریاد زدن وجود نخواهد داشت. اجازه دهید تا لوگو شما علامت افتخار بر انگیزی باشد که تعادل و تناسب خود را حفظ کرده است.

در زمان طراحی لوگو مقیاس حروف را متناسب در نظر بگیرید

 

از شلوغ کردن بیش از حد طرح بپرهیزید

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم سعی کنید تا جایی که امکان دارد طرح را ساده کرده و از پرداختن به جزئیات بیش از حد بپرهیزید. اگر شما صاحب یک فروشگاه حیوانات خانگی هستید، هیچ الزامی نیست که تصویر تمامی حیوانات موجود در فروشگاه خود را در یک لوگو جا دهید. لوگو‌های شلوغ با محتوا‌های مختلف و زیاد، طبیعی است که ظاهر بدی پیدا می‌کنند. شما می‌توانید داستان کامل‌تری از برند خود را از طریق وب‌سایت، تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی روایت کنید و توجه داشته باشید که لوگو تنها یکی از اجزای برند شما به حساب می‌آید.

 

بر روی روندهای برتر تمرکز بیش از حد نکنید

روندهای طراحی می‌آیند و به سرعت عوض می‌شوند و جای خود را به روند جدیدی می‌دهند. برای ایجاد طرحی قدرتمند برای لوگو که می‌آید تا بدون محدودیت زمانی خوش بدرخشد، به این فکر کنید که چه چیز برند شما را برای بلند مدت ماندگار می‌کند. برند کوکاکولا مثال خوبی در این زمینه می‌باشد، آن‌ها هیچ‌گاه در این مدت طولانی لوگو خود را تغییر نداده‌اند.

 

پیام را به طور نامحسوس در طرح خود به مخاطب انتقال دهید

بسیاری از ما قادر هستیم تا بسیاری از کمپانی‌های خاص را بر اساس لوگوی آن‌ها، از فاصله‌ی بسیار دور تشخیص دهیم. اما ما معمولا از توجه به پیامی که این لوگو‌ها به طور هوشمندانه‌ و نامحسوس به ما نشان می دهند و ما به طور ناخودآگاه آن‌ها را دریافت می‌کنیم غافل هستیم. طراح یک لوگو با مخاطب خود فراتر از یک سطح ابتدایی صحبت می‌کند و به همین علت است که اکثر لوگوها  پیام خود را از طریقی پنهانی به مخاطب می‌رسانند و مخاطب در نگاه اول به آن‌ها پی نبرده اما پس از آشنایی با برند به طرح لوگو نگاهی دیگر انداخته و متوجه آن پیام می‌شود و از این اتفاق لذت کافی را خواهد برد.

 

ما لوگویی را می‌خواهیم که بازتابیده از یاهو، همچنان جالب، پیچیده، مدرن و تازه  به نظر برسد، لوگویی که مرتبط با تاریخچه ما، مورد علاقه مردم، منحصر به فرد و باعث غرور ما باشد.

MARISSA MAYER

(در خصوص لوگو جدید یاهو)

 

برند به عنوان پشتوانه ای برای لوگو

لوگوها از تاریخ غنی یک برند سخن می‌گویند، آن‌ها به ما نشان می‌دهند که چگونه یک کمپانی از صخره‌ها بالا رفته تا به قله‌ی موفقیت دست یابد. هر لوگویی بیانگر یک داستان است.

تا به اینجا متوجه شده‌ایم که وجود لوگو برای برند شما حیاتی به حساب می‌آید، اما آیا به این توجه کرده‌اید که پشت تمامی این‌ها داستانی وجود دارد؟ علامت تیک برند نایک شاید ساده به نظر برسد اما داستانی پشت این لوگو است که سبب مشهور شدن این برند شده است. می‌توان گفت که امروزه لوگوها دیگر تنها صورت کمپانی شما نیستند، بلکه در صورت بهره‌بردن از طرحی خوب می‌توانند بیانگر کلیت داستانی باشند. از این قسمت به بعد شما را با برخی از برندهای موفق و داستان‌های که پشت برند هر یک از آن‌ها وجود دارد که موجب شهرت آن‌ها شده است، آشنا می‌سازیم.

 

اپل

یکی از معروف‌ترین شرکت‌های مربوط به تکنولوژی که توسط استیوجابز تاسیس گردید، یک سیب گاز زده را به عنوان لوگو خود برگزید. خیلی از مردم نمی‌دانند که طرح اولیه لوگو که توسط ران‌وین طراحی شده بود، سر آیزاک نیوتون در زیر درخت سیب بود، رابرت یانوف آن را سریعا با یک سیب گاز خورده که دارای رنگین کمانی از رنگ ها بود جایگزین کرد. علت گاز زده بودن سیب این است که با میوه‌های دیگری همچون گیلاس اشتباه گرفته نشود. رنگ مورد استفاده در لوگو این شرکت در سال ۱۹۹۸ تغییر پیدا کرد.

 

نایک

لوگو نایک که در عین سادگی بسیار موثر عمل کرده است، یکی از قدرتمندترین لوگوهای پوشاک  ورزشی به حساب می‌آید. نایک به معنای الهه‌ی پیروزی یونان است و لوگو این کمپانی نیز از بال این الهه که Swoosh نام دارد، ایده گرفته شده است. بر اساس اسطوره‌های یونان باستان، این بال به جنگجوها قدرت و ایمنی می‌بخشید. بر اساس این افسانه‌ها، یونانی‌ها زمانی که به نبرد رفته و پیروز می‌شدند، به یکدیگر می‌گفتند نایک!

 

استارباکس

 اگر تمامی مسیر را به سمت زمان ۱۹۱۷ طی کنیم، به زمانی بازگردیم که استارباکس برای اولین بار شروع به فعالیت خود کرده بود، ساخت لوگو این کمپانی به تاریخچه دریایی قهوه و ریشه‌های دریانوردی قوی آن در سیاتل ارتباط زیادی پیدا می‌کند. لوگو این برند بر اساس نماد‌های اسطوره‌ای و تاریخی دریا و دریانوردی طراحی شده است و زن مرموزی که در این طرح وجود دارد، مربوط به نقش یک پری دریایی حک شده بر روی چوب مربوط به قرن ۱۶ میلادی می‌باشد. این لوگو بر اساس این شخصیت زن طراحی شده است و به این طریق برای مدتی طولانی ماندگار باقی مانده است.

 

مک دونالد

مجموعه مک دونالد که بی‌گمان ما را به یاد فست فود می‌اندازد، نام شناخته شده‌ای از رستوران‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا می‌باشد. لوگو مک‌دونالد به عنوان نمادی از تجارت بین‌المللی توسعه یافته و یا حتی به گونه‌ای بخشی از فرهنگ آمریکایی به شمار می‌آید. کمان‌های طلایی معروف لوگو مک دونالد نمایش دهنده‌ی سبک و هویت قوی آن می‌باشد. این لوگو توسط جیم‌شیندلر در سال ۱۹۶۲ طراحی شده است و ایده‌ی اصلی آن دو کمان طلایی رنگ می‌باشد که به گونه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند تا به شکل حرف‌ام که حرف اول نام برند آن‌ها می‌باشد به نظر برسد.

 

برند شما، لوگو شما، داستان شما

چگونه می‌توانستید شناخته شوید اگر طرح لوگو شما پر معنا تر از یک طرح ساخته شده و تایپوگرافی نمی‌بود، در صورتی که داستان، مهم‌ترین عامل برای موفقیت یک برند و لوگو می‌باشد. لوگو کمپانی شما دیگر تنها صورتی از کمپانی شما نیست، بلکه بیان‌گر داستان برند شما نیز می‌باشد. بنابراین پیش از اینکه تصمیم به ساخت لوگو بگیرید نیاز است تا درباره‌ی داستان و پیام برند خود به خوبی فکر کرده باشید. طراحی یک لوگوی خوب نیازمند صرف زمان، تحقیق و تلاش بسیار می‌باشد، اما نتیجه‌ی کار شما می‌تواند باعث ایجاد برندی مطرح و رونق گرفتن کسب و کارتان شود. لوگویی طراحی کنید که تا مدت‌ها موثر واقع شود و داستان و پیامی را برای برند خود انتخاب نمایید، تا هر زمان که به آن فکر می‌کنید، موجب افتخار شما گردد.

yes
در بحث پیرامون موضوع این مقاله شرکت کنید!
telegram
instagram
درباره نویسنده این مقاله
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
شما اجازه کنترل محتوای این صفحه را ندارید.