بدون داستن یک استراتژی درست برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام، ابزارها کارایی چندانی ندارد.

 

 

 

.

با توجه به پتانسیل بسیار بالای شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد حلقه مشتریان خیلی از کسب وکارها اقدام به ساخت صفحه در شبکه های اجتماعی کرده اند و به شکل های مختلف به دنبال جذب مخاطبین هدف هستند. یکی از تکنیک‌هایی که امروزه توسط خیلی از کسب وکارها صورت می‌گیرد.

برگزاری مسابقه در اینستاگرام یا در فضای مجازی است، و با توجه به پرطرفدار بودن اینستاگرام در ایران، عمده مسابقات در فضای اینستاگرام شکل می‌گیرد.

اما خیلی از کسب وکارها نتیجه‌ای از برگزاری مسابقه در فضای مجازی دریافت نمی‌کنند و همین مسئله باعث شد تا به بررسی دقیق تر این موضوع بپردازم، هرچند که خیلی از نکات مطرح شده می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرند.

هدف از برگزاری مسابقه در اینستاگرام

 

هدف از برگزاری مسابقه در اینستاگرام چیست؟

برگزاری مسابقه در اینستاگرام یکی از شیوه های خیلی خوب برای افزایش دنبال کننده، افزایش آگاهی از برند، درگیر کردن کاربران و.. است. اما سوالی که بدون شک قبل از طراحی مسابقه باید از خود بپرسید این است.

 که هدف شما از برگزاری مسابقه  چیست؟ تا هدف اصلی شما از مسابقه مشخص نشود نمی‌توان یک قدم هم جلوتر گذاشت. زیراهمه چیز به هدف اصلی شما باز می‌گردد.

 

افزایش تعداد فالوور

برخی از مسابقات با هدف افزایش تعداد دنبال کنندگان صفحه برگزار می‌شوند. در این نوع مسابقات، معمولا از کاربر درخواست می

کنندکه افراد جدیدی را تگ کند. یا گاهی شرط اول شرکت در مسابقه دنبال کردن پیج برند است.

راهکار افزایش فالوور در برگزاری مسابقه در اینستاگرام

افزایش تعامل با کاربران

برخی به دنبال جذب دنبال کننده جدید نیستند بلکه به دنبال این هستند که همین تعداد دنبال کنند گان تعامل بیشتری با پیچ آنها داشته باشند. در این نوع مسابقات معمولا از کاربر درخواست می شود، که نظر خود را در زیر پست بنویسد، یا سوالی پرسیده می‌شود و کاربر باید جواب مورد نظرش را کامنت کند و احتمالا فرد یا افراد جدیدی را تگ کند.

 

افزایش محتوای تولید شده توسط کاربر UGC

در این نوع از مسابقات اینستاگرامی، هدف این است که کاری کنیم مردم محتوایی را با هشتگ و قوانینی که ما تنظیم می‌کنیم منتشر کنند. که در واقع هدف این مسابقه نیز اطلاع‌رسانی است. گاهی اطلاع‌رسانی از برند، گاهی اطلاع رسانی از یک ویژگی جدید در محصول ما، یا اطلاع رسانی با هر هدفی که مد نظر کسب وکار است.

 مثلا برند تاژ در یکی مسابقه از کاربران خواست که عکس‌هایی با مفهوم تمیزی را با هشتگ مسابقه به اشتراگ بگذارند.

 

افزایش آگاهی از برند

 برخی در مسابقات صرفا به دنبال افزایش دنبال کننده یا افزایش تعامل یا حتی اطلاع‌رسانی نیستند. آنها به دنبال افزایش آگاهی از برند هستند، ممکن است در پایان این نوع از برگزاری مسابقه در اینستاگرام تعداد دنبال کنندگان به میزان کمی افزایش پیدا کند، ولی به واسطه این نوع مسابقه  افراد زیادی با برند شما آشنا شده اند.

مثلا در مسابقه چالش سطل آب یخ، دنبال کنندگانی به صفحه خاصی اضافه نشدند، اما افراد زیادی از بیماری ای ال اس مطلع شدند و هدف این مسابقه نیز همین بوده است.تکنیک افزایش آگاهی از برند در برگزاری مسابقات اینستاگرامی

 

تثبیت جایگاه برند

 برخی مسابقه‌ها هیچ یک از اهداف قبلی را ندارند، بلکه تنها هدف این است  که جایگاه برند را یک بار دیگر در ذهن مخاطبین تثبیت کند. مثلا سامسونگ با مسابقه “یادگاری تو به زمین” تلاش کرد تا برند خود را به عنوان یک حامی محیط زیست در ذهن مخاطبین تثبیت کند.

اینکه کسب وکار به دنبال چه جایگاهی در ذهن مخاطب است فراتر از موضوع این مقاله است، و برگزاری مسابقات به عنوان یک ابزار می‌توانند به تثبیت جایگاه مورد نظر برند در ذهن مخاطب کمک کنند.

برخی بیش از یک هدف را دنبال می کنند و بعضا نتایج بدی هم نگرفته اند، اما بهتر است روی یک هدف متمرکز باشید .در ادامه چند مسابقه اینستاگرامی از برندهای مختلف با اهداف مختلف را بررسی می‌کنیم.

 

شناخت مخاطبان

مخاطبانتان را خوب بشناسید

 پس از مشخص کردن هدفتان از برگزاری مسابقه یا حتی پیش از انتخاب هدف، شناخت مخاطبان یکی از فاکتورهای موفقیت یا عدم موفقیت مسابقه است.

 منظور از شناخت مخاطبین چیست؟

منظور شناخت نوع ارتباط آنها با رسانه اینستاگرام است.

  • آیا آنها از افرادی هستند که فعالیت زیادی دارند، یعنی خیلی راحت در اینستاگرام عکس به به اشتراک می‌گذارند.؟
  • آیا از افرادی هستند که بیشتر در زیر پست‌های دیگران نظر می‌دهند و کمتر عکس منتشرمی‌کنند؟
  • آیا از افرادی هستند که بیشتر مشاهده کننده عکس‌ها و فعالیت‌های دیگران هستند؟
  • مخاطبان شما به چه نوع مسابقاتی تمایل نشان می‌دهند؟

در واقع مخاطبان را از ابعادی که  می‌توانند روی مسابقه شما موثر باشند بررسی کنید. اگر در طراحی مسابقه روی به اشتراک گذاری عکس از طرف مخاطبین حساب بازکرده‌اید، تا حدی مطمئن شوید که مخاطبین شما از افرادی نباشند که عمدتا مشاهده کننده هستند.

 

انتخاب ایده مسابقه و شرایط اجرای آن

 پس از شناسایی هدف اصلی از مسابقه و شناخت بهتر مخاطبین نوبت به طراحی ایده مسابقه می‌رسد. ایده مسابقه تا حد زیادی بستگی به نوع کسب وکار شما دارد، مثلا مسابقه اینستاگرامی یک شرکت هواپیمایی با مسابقه اینستاگرامی یک تولید کننده لوازم ورزشی احتمالا متفاوت است.

انتخاب مدل مسابقه

مدل‌های متنوعی از طراحی مسابقه و مسابقه اینستاگرامی وجود دارند، برخی کاربران را تشویق به جمع‌آوری لایک می‌کنند، برخی کاربران را به کامنت گذاشتن تشویق می‌کنندبرخی از کاربران می‌خواهند که عکسی را به اشتراک بگذارند، برخی دیگر از کاربران می‌خواهند که تعدادی از دوستان خود را در زیر پست مسابقه تگ کنند.

در ادامه چند مدل از برگزاری مسابقه در اینستاگرام رو باهم بررسی می‌کنیم.

مسابقه جام برترین های دیجی کالا

نمونه برزاری مسابقه در اینستاگرام جام برترین های دیجی کالا

این مسابقه در اینستاگرام دیجی کالا مگ برگزار شد و شرایط مسابقه به این شکل بود:

  • ابتدا باید صفحه را دنبال کرده باشید.
  • بهترین تبلت از نظر خود را کامنت کنید.
  • سه نفر از دوستان خود را منشن کنید.

در نهایت به قید قرعه به شرکت کنندگان جوایزی از جنس تبلت، موبایل و گجت اهدا شد این نوع مسابقات به نوعی چند هدف دارند، هم به دنبال افزایش دنبال کننده هستند، هم به دنبال آشنا کردن افراد جدیدی با پیج و هم به دنبال تعامل بیشتر با کاربران، که البته ممکن است در این میان یکی از این اهداف بیش از دیگر اهداف مورد نظر برند باشد.

مسابقه #عیدومینو  بستنی دومینو

این مسابقه توسط دومینو در تابستان ۹۴ برگزار شد که شرایط آن به این شکل بود.

  • از لحظه بستی خوردنتون عکس بگیرید.
  • هشتگ #عیدومینو رو اضافه کنید و عکس رو به اشتراک بگذارید.

در نهایت به سه عکسی که بیشترین لایک را دریافت کنند به همراه دو عکس به انتخاب داوران جایزه داده خواهد شد. در این مسابقه به نظر می‌رسد که هدف افزایش آگاهی از برند است. کاربران عکس‌های زیادی را هنگام خوردن بستنی دومینو و هشتگ #عیدومینو منتشر می‌کنند و به این شکل موجب افزایش آگاهی کاربران از برند دومینو می‌شوند.

دو نکته در مورد چگونگی شرکت کاربران در مسابقه

پس از مشخص کردن هدف‌تان از برگزاری مسابقه یا حتی پیش از انتخاب هدف، شناخت مخاطبان یکی از فاکتورهای موفقیت یا عدم موفقیت مسابقه است.

مراحل مسابقه طولانی نباشد

مثلا در برخی از مسابقات از کاربر خواسته می‌شود، که ابتدا پیج برند را دنبال کند، سپس یک عکس از خودش با شرایط خاصی قرار دهد، سپس سه نفر از دوستانش را تگ کند و در انتها از پیج مسابقه هم یک اسکرین شات قرار دهد. مسلما با طولانی بودن مراحل مسابقه هر کاربری تمایل به شرکت نخواهد داشت.

مراحل مسابقه سخت نباشند

گاهی مراحل برگزاری مسابقه در اینستاگرام بسیار کوتاه ولی بسیار سخت است، مثلا برای شرکت در مسابقه به کاربران گفته می‌شود که در شرایط خاصی عکس بگیرید و به اشتراک بگذارید. و آن شرایط برای کاربر به ندرت اتفاق می‌افتد و ایجاد آن شرایط برای کاربر سخت است.

مسابقات سخت اینستاگامی

 

چطور برندگان مسابقه را انتخاب کنیم

در انتخاب برندگان مسابقه، این شما هستید که قانون را مشخص می‌کنید. در زیر چندشیوه انتخاب برندگان به عنوان نمونه آورده شده است.

  • انتخاب برنده با انجام قرعه کشی
  • انتخاب برنده از طریق تیم داوری، برای مسابقاتی مانند مسابقه عکاسی
  • انتخاب برنده با رای مردم، مثلا عکسی که تعداد لایک بیشتری داشته باشد.

که البته در این روش باید مراقب لایک‌های تقلبی باشید، به همین دلیل معیار قرار دادن لایک خیلی توصیه نمی‌شود. گاهی انتخاب برنده  به صورت ترکیبی انجام می‌شود. مثلا سه عکس با رای مردمی و یک عکس با رای داوران برگزیده می‌شود.

.

دو نکته در انتخاب جوایز

جوایز باید برای همه مخاطبین جالب و دوست داشتنی باشد

در انتخاب جوایز نباید به میل خود عمل کنید و تصور کنید که هر جایزه‌ای که از نظر شما جذاب است پس از نظر شرکت کنندگان نیز جذاب خواهد بود. در انتخاب جوایز باید چشم‌تان به مخاطبان‌تان باشد. مثلا اگر مخاطبان شما خانم‌های خانه‌دار هستند، مسلما یک عینک واقعیت مجازی هدیه خیلی جذابی نیست.

در یکی از روزهای مسابقه برترین های دیجی کالا که به آن اشاره شد، کاربران باید به تبلت مورد نظر خود رای می‌دادند تا در مسابقه شرکت کنند، کسانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند مسلما به این نوع جوایز علاقه‌مند هستند و جایزه این مسابقه خیلی هوشمندانه از جنس تبلت موبایل و گجت‌های هوشمند بود.

بهتر است که جوایز با کسب و کار شما مرتبط باشند

بهتر است که جوایز شما از جنس کسب وکار شما باشند. البته به این معنی نیست که در غیر این صورت حتما با شکست مواجه می‌شوید، ولی جوایزی از جنس کسب وکار از دو جهت بهتر هستند، هم احتمال آنکه مورد پسند شرکت کنندگان مسابقه باشد بیشتر است و هم این فرصت را بوجود می‌آورد که یک نفر محصولات شما را امتحان کند و احتمالا بعد از آن به یکی از مشتریان شما تبدیل شود.

مثلا استارباکس در یکی از مسابقات خود، یک سال استفاده رایگان از محصولاتش را به عنوان جایزه اعلام کرد. یا علی بابا، سایت فروش بلیط ایرانی، در مسابقه #سفرنورد، تور ترکیه را به عنوان جایزه اعلام کرد.

.

انتخاب هشتگ مناسب برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام

 

هشتگ به نوعی نام اصلی مسابقه است، کاربران با انتشار عکس و قراردادن هشتگ مسابقه به دیگران می‌گویند که این عکس مربوط به چه مسابقه‌ای است و به نوعی دیگران را از این مسابقه با خبر می‌کنند. البته کاربرد هشتگ به این محدود نمی‌شود، مثلا با استفاده از هشتگ میزان مشارکت کاربران نیز اندازه‌گیری می‌شود.

 

ممکن است مسابقاتی را سراغ داشته باشید که علی رغم انتخاب هشتگ نامناسب بازهم موفق شده‌اند، در این مورد لازم است بدانید که تعداد مسابقاتی که به دلیل هشتگ نامناسب شکست می‌خورند به مراتب بیشتر از مسابقاتی است که علی رغم انتخاب هشتگ نامناسب موفق می‌شوند و این موضوع نباید موجب شود که در انتخاب هشتگ سهل انگاری کنید. در ادامه نکاتی در جهت انتخاب درست هشتگ، آورده شده است.

 

هشتگ باید کوتاه باشد

هشتگ به دو دلیل نباید طولانی باشد. اول به این دلیل که هشتگ طولانی سخت‌تر در ذهن کاربر می‌ماند و دوم به این دلیل که در اینستاگرام وقتی هشتگ از یک کلمه بیشتر باشد، باید از خط فاصله برای جداسازی کلمات استفاده کرده و در نتیجه هشتگی که طولانی باشد نوشتن آن برای کاربر سخت می شود.

 

در هشتگ نباید از فعل استفاده کرد

از آنجایی که فعل‌ها به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شوند، اگر در هشتگ خود از فعل استفاده کنید احتمال اشتباه

کاربر هنگام نوشتن بالا می‌رود.

مثلا اگر هشتگ شما عبارت “#همه_نهال_بکاریم” باشد در این صورت ممکن است کاربر شکل فعل را به خاطر نیاورد و بنویسید “#همه_نهال_میکاریم” یا “#همه_نهال_میکارند” یا “#همه_ نهال_بکارند،” همانطور که می‌بینید در استفاده از فعل احتمال اشتباه نوشتن کاربر بالا می‌رود.

 

هشتگ باید در ذهن بماند

هشتگ باید با کلمات عادی کمی تفاوت داشته باشد تا به نوعی موجب ماندگاری در ذهن شود. مثلا هشتگ #استثنوایی که مربوط به مسابقه اسنوا بود به خوبی در ذهن ماندگا رمی‌شود. یا هشتگ #سفرنورد که مربوط به مسابقه سایت فروش بلیط علی بابا بود به خوبی در ذهن‌می ماند .

هشتگ نباید یک کلمه ساده باشد، مثلا هشتگ “#کتاب_خوانی” به دلیل اینکه کلمه جدیدی نیست احتمال اینکه در ذهن ماندگار شود کم و احتمال اینکه قبلا مورد استفاده قرارگرفته باشد زیاد است.

 

هشتگ نباید قبلا مورد استفاده قرار گرفته باشد

مثلا هشتگ “#عیدانه” هشتگ کوتاه و مناسبی است، ولی بارها و به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، وقتی در اینستاگرام جستجو می‌کنیم به انواع متفاوتی از تصاویر که هرکدام مربوط به یک ماجرا هستند برخورد می‌کنیم. پس این هشتگ برای مسابقه مناسب نیست.

 

هشتگ باید با نوع کسب وکار و مسابقه مرتبط باشد

مثلا برای علی بابا که یک سایت فروش بلیط است، هشتگ #سفرنورد بسیار مرتبط است. یا هشتگ #سفردرشهر نیز برای یک کسب وکار فعال در زمینه سفر و گردشگری مناسب است .

مثلا  اسنوا با هشتگ #استثنوایی به خوبی از نام اسنوا در مسابقه استفاده کرده است . یا در مسابقه تابستانه برند تاژ با هشتگ #تاژستانه به خوبی نام تاژ با مسابقه تابستانه ترکیب شده است و هم اشاره‌ای به تاژ دارد و هم اشاره‌ای به مسابقه‌ای که در تابستان برگزار می شود، یا در مسابقه بستنی دومینو با هشتگ #عیدومینو، این شرکت به خوبی به نام دومینو و مسابقه‌ای که در عید برگزار می‌شود اشاره کرده است.

 

هشتگ نباید فاصله یا نیم فاصله داشته باشد

در نکته اول گفته شد که هشتگ باید کوتاه باشد، پس اگر از هشتگ دو کلمه‌ای یا دو بخشی استفاده می‌کنید باید طوری باشد  که بین بخش‌های آن فاصله یا نیم فاصله نیافتد.

مثلا هشتگ #سفردرشهر یک هشتگ سه سیلابی است ولی در نوشتن آن نیازی به فاصله یا نیم فاصله نیست، ولی هشتگ #سفری_درشهر به گونه‌ای است که برای استفاده از آن لازم است که از فاصله استفاده کنیم. مسلما هشتگی که بدون فاصله باشد در نوشتن بسیار راحت‌تر است و کاربر راحت‌تر آن را به خاطر می‌آورد.

.

صدای مسابقه را به گوش همه برسانید

مسلما اولین کاری که باید بکنید این است که با شیوه‌های مختلف صدای مسابقه را به گوش مخاطبان‌تان برسانید.

تبلیغ مسابقه اینستاگرام

 

تشنه کردن مخاطبان قبل از شروع مسابقه

یکی از تکنیک‌هایی که بعضا استفاده می‌شود این است که چند روز قبل از شروع مسابقه، یعنی زمانی که هنوز مخاطبان نمی‌توانند در مسابقه شرکت کنند، اطلاعیه مسابقه را به شکل‌های مختلف به کاربران ارسال می‌شود.

انتشار در پیج اینستاگرام مسابقه، انتشار در کانال تلگرام مسابقه، انتشار در سایت، شبکه‌های اجتماعی و حتی لیست مشترکین ایمیل. در واقع به این شکل کاربران را از چنین مسابقه‌ای که قرار است شروع شود مطلع کرده‌اید.

 

انتشار اطلاعیه شروع مسابقه

روزی که مسابقه شروع می‌شود و کاربران می‌توانند در مسابقه شرکت کنند، مجدد باید اطلاعیه‌ای را به شکل‌های مختلف به کاربران‌تان ارسال کنید. از طریق پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، سایت، شبکه‌های اجتماعی و لیست ایمیل با این اطلاعیه، رسما مسابقه شروع شده است و کاربران می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

یکی از اشتباهاتی که افراد تازه کار در برگزاری مسابقه مرتکب می‌شوند این است که تصورمی‌کنند پس از اطلاع رسانی مسابقه کار آنها تمام شده است و باید منتظر نتایج باشند.

در حالی که باید به شکل‌های مختلف حرارت مسابقه را بیشتر کنند و هیجان مضاعفی به مسابقه بدهند. در ادامه به برخی تکنیک های داغ نگه‌داشتن مسابقه اشاره شده است.

 

تکنیک تصور کردن جایزه

در پست‌هایی متفاوتی می‌توانید تصویری از جایزه را قرار دهید و کاری کنید که شرکت کنندگان تحت تاثیر جایزه شما قرار گیرند. مثلا شرکت سیگنال در کمپین خنده، عکس”ساعت هوشمند اپل را قرار داده و زیر آن نوشته، “این جایزه برای خنده کی؟”

یا یک وب سایت فروش بلیط در یکی از کمپین‌ها، عکسی مرتبط با سفر قرار داده و نوشته، اگر بلیط هواپیما برنده بشی با کی سفر میری؟

 

تکنیک امیدواری

اگر مسابقه به گونه‌ای است که به صورت متوالی، مثلا در چند هفته برگزار می‌شود و هر هفته یک برنده مشخص می‌شود، باید هر هفته برنده را اعلام کنید و به کاربرانی که هنوز شرکت نکرده‌اند یا شرکت کرده‌اند ولی برنده نشده‌اند امید بدهید که هنوز فرصت دارند و شایدهفته بعد آن‌ها برنده شوند.

 

 

تکنیک شمارش معکوس

در این تکنیک شما هر روز یا هر چند روز به کاربران متذکر می‌شوید که مهلت مسابقه در حال اتمام است. و بهتر است به جایزه‌ای که بدون هیچ هزینه‌ای و فقط با شرکت کردن در مسابقه می‌توانند برنده شوند اشاره می‌کنید. در واقع نوعی حس اضطرار را در آن‌ها ایجاد می‌کنید.

 

تکنیک آشنایی با روال داوری

در این تکنیک هر چند روز یک بار به شکلی به چگونگی داوری و معیار برنده شدن در مسابقه اشاره می‌کنید. یا اگر تیم داوری برای انتخاب برندگان دارید، هر چند روز یکی ازداوران را معرفی می‌کنید.

 

تکنیک نمایش میزان مشارکت

در این تکنیک شما چند عکسی که با هشتگ شما در مسابقه شرکت کرده‌اند را در پیج خود قرار می‌دهید تا به کاربران نشان دهید که افراد زیادی در حال شرکت در مسابقه هستند تا به این شکل آنها احساس کنند در حال عقب ماندن از یک جریان هستند.

 

تکنیک انگیزه مضاعف

 گاهی حس می‌کنید که کاربران به انگیزه بیشتری نیاز دارند تا در مسابقه شرکت کنند، یا اگر انگیزه بیشتری ایجاد شود میزان مشارکت نیز بیشتر می‌شود. مثلا اگر در ابتدای جشنواره اعلام کردید که سه عکس به انتخاب داوران برگزیده می‌شوند، می توانید در اواسط مسابقه اعلام کنید که سه عکس نیز به قید قرعه جوایزی دریافت خواهند کرد.

.

از آمار و ارقام مسابقه غافل نشوید

 از لحظه شروع مسابقه باید آمار و ارقام مسابقه را رصد کنید. اینکه تا الان چند نفر شرکت کردند، چه تعداد عکس منتشر شده است، تا چه حد قوانین مسابقه رعایت می‌شود، چه بازخوردهایی برای شما ارسال شده و خیلی از آمارهای جالبی که با استفاده از ابزارهای آنایزمی‌توانید به دست آورید. نام برخی از این ابزارهای در زیر آمده است.

 

مسابقه را حرفه ای به پایان برسانید

یکی از اشتباهاتی که در خیلی از مسابقات به چشم می‌خورد، اتمام بی سر و صدای مسابقه است. به شکلی که برای شرکت کنندگان مشخص نیست که مسابقه کی تمام شد، چه کسانی برنده شدند، چی جایزه گرفتند و… این بی‌خبری می‌تواند ذهنیت بدی را در شرکت کنندگان ایجاد کند.

ممکن است تصور کنند مسابقه به مشکل خورده است، کسی شرکت نکرده است، نمی‌خواهند  جوایز را اهدا کنند و هزاران فکر دیگری که قطعا به ضرر کسب و کار و اعتبار شماست. درادامه نکاتی در جهت پایان دادن مسابقه آورده شده است.

 

اعلام رسمی پایان مسابقه

 اول از همه باید پایان برگزاری مسابقه در اینستاگرام را اعلام کنید، از تمامی شرکت کنندگان تشکر کنید و به شرکت کنندگان بگویید که در روزهای آینده برندگان معرفی خواهند شد.

 

اعلام نتایج مسابقه

 فاصله‌ای که بین پایان مسابقه و اعلام برندگان ایجاد می‌شود نباید خیلی طولانی باشد. بهتر است نهایتا در عرض یک هفته برندگان را اعلام کنید.

 

کاربران را در جریان بگذارید

 بهتر است کاربران را در جریان روند داوری و شناسایی برندگان قرار دهید تا تصور نکنند که شما مسابقه را فراموش کرده‌اید، مخصوصا اگر به هر دلیلی اعلام نتایج به تاخیر افتاده است.

 

وفا به عهد خود را به کاربران نشان دهید

پس از اعلام برندگان، از تحویل جوایز به آنها عکس یا فیلم تهیه کنید و در صفحه خود قرار دهید. یا اگر امکان آن را ندارید، تنها از جوایز پیش از ارسال به برندگان عکس بگیرید. به هرحال سعی کنید به نوعی به کاربران‌تان نشان دهید که به وعده خود عمل کرده اید.

 

به صفحه خود محدود نشوید

اعلام برندگان را تنها در صفحه اینستاگرام قرار ندهید، بهتر است در کانال تلگرام، سایت و دیگر شبکه‌های اجتماعی خود، پایان مسابقه و اهدای جوایز را به اشتراک بگذارید.

این می‌تواند دیگر مخاطبان‌تان را به دنبال کردن شما در اینستاگرام تشویق کند. زیرا این مسابقه به صورت انحصاری در اینستاگرام شما ایجاد شده بود.

 

یک گزارش تهیه کنید

پس از تمام شدن مسابقه و اهدای جوایز، یک گزارش جداگانه از آمار و ارقام مسابقه  تهیه کنید. مثلا اینکه این مسابقه چند روز طول کشید، چه تعداد شرکت کننده داشت، چه تعداد دنبال کننده به صفحه شما اضافه شد، چه تعداد کامنت و لایک دریافت شد و….

و سپس این گزارش را در رسانه‌های مختلف خود و حتی در رسانه‌های خارج از مجموعه خود نیز منتشر کنید.

در واقع به این شکل مسابقه خود را جدی، پرمخاطب و موفق نشان داده‌اید و این موضوع از نظر برندینگ به شدت برای مجموعه شما مفید است و حتی می‌تواند مخاطبین را به شرکت در دیگر مسابقات شما تشویق کند. مثلا علی بابا، گزارش پایان مسابقه #سفرنورد را در زومیت منتشر کرد.

 

نکات پایانی در برگزاری مسابقه

حفظ هدف

 در طول مسابقه هدف‌تان از ایجاد این مسابقه را فراموش نکنید. اولین قدم در ایجاد مسابقه یا کمپین هدف شماست. اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، در میانه راه به دنبال جذب دنبال کننده نباشید.

حفظ هدف در طول برگزاری مسابقه در اینستاگرام

 

اعلام موفقیت کمپین

 این آخرین حرکت مفیدی است که در پایان برگزاری مسابقه در اینستاگرام می‌تواند صورت بگیرد، و مزیت این حرکت این است که شما به نوعی موفقیت خود در مسابقه و استقبال شرکت کنندگان را اعلام کرده‌اید و این از نظر روانی موجب می‌شود که افراد مسابقات شما را جدی و پر‌طرفداربشناسند و در آینده احتمال اینکه در دیگر مسابقه های شما شرکت کنند بالاتر می‌رود.

 

از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده کنید

 ابزارهای کمکی زیادی هستند، که به کمک آنها می‌توانید فرآیند انتشار پست را به شکل راحت‌تری انجام دهید و به نوعی مدیریت پیج برای شما راحت‌تر می‌شود. یکی از این ابزارها نوین هاب است.

 

منبع سایت رونق

comment
در بحث پیرامون موضوع این مقاله شرکت کنید!
telegram
instagram
درباره نویسنده این مقاله
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سامانه رایگان بییب فارسی آماده شده . جهت برگزاری مسابقه به سایت biib.ir برگزاری مسابقه اینستاگرامی (بییب) مراجعه کنید
    ادمین محترم خوشحال میشیم جهت حمایت از سایت های ایرانی و این پروژه که به صورت رایگان هست سایت ما رو در مقاله خود اضافه کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
شما اجازه کنترل محتوای این صفحه را ندارید.